user_mobilelogo

01 header php incl logo

Joomla! is een bekroond vrij Content Management Systeem (CMS) wat vrij vertaald betekent: inhoud beheer systeem. Joomla! is geschreven in php en maakt gebruik van een MySQL database.

Het bovenstaande klinkt heftig maar dat is het niet. Indien u gebruik maakt van dit systeem heeft u namelijk geen kennis nodig van php of andere ingewikkelde script-talen, maar kunt u via een gebruikersvriendelijke interface uw website op een eenvoudige wijze beheren en aanpassen aan uw wensen.

Hoe werkt Joomla?

Contentmanagementsysteem

Een content-beheersysteem of contentmanagementsysteem is een softwaretoepassing, meestal een webapplicatie, die het mogelijk maakt dat mensen eenvoudig, zonder veel technische kennis, documenten en gegevens op internet kunnen publiceren (contentmanagement). Als afkorting wordt ook wel CMS gebruikt, naar het Engelse content management system (inhoudbeheersysteem). Een functionaliteit van een CMS is dat gegevens zonder lay-out (als platte tekst) kunnen worden ingevoerd, terwijl de gegevens worden gepresenteerd aan bezoekers met een lay-out door toepassing van sjablonen. Een CMS is vooral van belang voor websites waarvan de inhoud regelmatig aanpassing behoeft, en de inhoud in een vaste lay-out wordt gepresenteerd aan bezoekers. De meeste grote bedrijven gebruiken voor hun website tegenwoordig een CMS. Een bekende variatie op het CMS is bijvoorbeeld de weblog.

Naast bovenstaande betekenis van content management (ook wel web content management) wordt de term ook gebruikt voor de bredere variant, Enterprise Content Management (ECM).

Een webmanager kan voor de invulling van een CMS-website zorgen.

responsiveResponsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.

De term responsive webdesign is bedacht in 2010 door Ethan Marcotte op de weblog A List Apart. Marcotte merkte destijds op dat steeds meer bedrijven investeerden in een mobiele website om hun klanten ook mobiel een optimale ervaring te bieden. Maar door het groeiende aantal apparaten, met allen hun eigen resolutie en afmetingen, bleek één mobiele website geen optimale oplossing. In plaats van te ontwerpen in vaste afmetingen, een benadering die stamt uit het printtijdperk, merkte Marcotte op dat het veel praktischer was om te ontwerpen in percentages en andere relatieve eenheden.

Technieken

Een responsive website past zichzelf aan aan de omgeving waarin hij getoond wordt met behulp van flexibele grids, flexibele afbeeldingen en CSS3 media queries. Enkele van de door Marcotte bedachte technieken zijn:

Een template is een sjabloon waarin de opmaak en indeling van teksten en objecten kunnen worden bepaald. Deze basis-opmaak wordt in een apart bestand vastgesteld, waardoor deze voor meerdere systemen, documenten of pagina's kan worden gebruikt.

Veel content management systemen werken met templates om de opmaak van de pagina’s te beheren. Met een template wordt bepaald hoe de inhoud moet worden weergegeven, en welke inhoud waar wordt geplaatst. Een aanpassing aan de templates kan gevolgen hebben voor alle pagina's met dit sjabloon.

Vaak worden templates specifiek voor een bepaald CMS ontworpen, omdat ieder CMS zijn eigen kenmerken heeft. Het gebruik van template biedt de mogelijkheid om de lay-out van een website compleet te veranderen terwijl de inhoud onveranderd blijft.

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.

Zoekmachines en de relatie met optimalisatie.

In 1997 werd voor zoekmachines bekend dat webmasters moeite deden hoog te worden gepositioneerd in de organische zoekresultaten. Oude zoekmachines, zoals Infoseek, pasten de algoritmes hierop aan, om te voorkomen dat webmasters de resultaten manipuleren.

Open-Source-software is computerprogrammatuur waarvan de broncode in te kijken en te veranderen is.

Met Open-Source wordt de mogelijkheid gecreeërd om een programma aan te passen door eenieder die de kennis heeft om de broncode te begrijpen. Voor aanpassingen is de klant dus niet afhankelijk van één enkele producent.

Bij de meeste commerciële software is de broncode geheim en wordt deze juridisch beschermt door het auteursrecht. In dit geval koopt of huurt de gebruiker een programma. Omdat de broncode niet wordt meegeleverd, kan de gebruiker niet zelfstandig veranderingen in de programmatuur aan (laten) brengen.

Wij gebruiken alleen professionele Joomla Templates van:

logo joomlage

logo rsjoomla 

logo joomlart

Beide bedrijven hebben mooie templates die geschikt zijn voor responsive webdesign.

responsive

Op het ogenblik wordt er voor meer dan 50% op tablets en mobieltjes gekeken op internet. 50% kijkt nog op een desktop.

Daarom is het belangrijk om een responsive website te laten maken door ons.

CBS internettoegang 15 03 09